dissabte, 12 de novembre del 2011

Pa negre



           Després d’uns quants dies d’haver llegit la novel·la , vist després la pel·lícula, i un cop passat tot el rebombori per la notícia de la nominació als Oscars, m’atreviré a donar la meva modesta opinió sobre aquest binomi, on personalment em vaig sentir una mica sorprès. Vaig trobar que les sensacions que em va transmetre la pel·lícula, van ser molt diferents a les de la novel·la.

         Quan llegia, podia ficar-me dins dels personatges, com si jo hagués pogut viure aquella història en un món rural, ple de dificultats per els nens, i no tant nens, però garantia d’un plat a taula, en una època de misèria, per la majoria, humiliació ,doble moral, vençuts i vencedors. Crec també, que en la novel·la destaca el protagonisme dels nens per sobre de tot el demés, amb un llenguatge molt encertat on recupera mots, que potser, molts de nosaltres també teníem en l’oblit. En canvi la pel·lícula, em va transmetre un altre punt de vista, el mateix relat però, des d’un altre perspectiva, inclús complementaria, fosca, sense la profunditat de la família, sense el paper, sempre important, majestuós i cohesionador de l’avia, més enfocat a la confrontació entre vençuts i vencedors,  sense aprofundir gaire en el personatge de l’Andreu, i en els seus dimonis interiors. Sembla més l’historia dels seus pares.

         Dit això, només puc expressar la meva admiració per la novel·la, és excel·lent, ben escrita i profunda, en tot moment va aconseguir transmetrem molts records i sensacions, així com recordar moltes paraules que tenia rovellades, i alguna, veure-la escrita per primer cop. Amb la pel·lícula també vaig gaudir molt, una gran interpretació de tots però en particular dels nens, amb una gran fotografia i un bon guió, però crec que no em va arribar a transmetre el que esperava d’ella, potser el problema va ser aquest, que esperava, i potser massa.

         De totes maneres crec que és una gran pel·lícula pensada, escrita, produïda, realitzada i interpretada en català que donarà la volta al món, i això serà un gran argument per seguir lluitant per la nostra cultura.

          MOLTA SORT!!!


NOTA: les fotografies estan agafades d'internet


2 comentaris:

  1. No he llegit la novel.la, però estic d'acord que segurament la película no transmet el mateix que el llibre. De totes formes com dius, gran película! Salut xiquet!

    ResponElimina
  2. Dons et recomano llegir-la es molt bona, i fàcil de llegir.

    Salut company!!!

    ResponElimina